"Koliko ljudi - toliko čudi" rekli bi naši stari. I kad govorimo o razradi novog motora, stvar je nepromijenjena. Svaki ima neko svoje mišljenje. Stariji ljudi skloni su laganom razrađivanju, oni mlađi pa ponekad i pretjeraju s gasom. Ili ne?
Obzirom da je kupovina novih motora uzela maha, pokušali smo čuti i pročitati što misle neki drugi ljudi, stručnjaci na tom području.
Prva i svakako zanimljiva teorija, koja mi nikako nije u potpunosti legla, je od «Motomana», mehaničara i trkača iz Amerike. Kaže , ali mene to previše asocira na film . Naime «Motoman» tvrdi, da se cijela razrada oko klipnih prstenova (karika) i da zapravo njima treba posvetiti najveću pažnju. Jer, istina je da karike ne brtve samo svojom elastičnošću. Karike ostvaruju pritisak na stjenke cilindara pritiskom plinova izgaranja, koji se zavlače između klipa i samih karika. Onaj mali dio sile kojom se oslanjaju na stjenke cilindara, zbog svoje elastičnosti, je samo da bi brisali ulje s njih. Kod novog motora, brtvljenje karika daleko je od idealnog. Karike i stjenke cilindara pune su sitnih neravnina, koje će se zagladiti tijekom razrade. Da bi ih pravilno i dobro prilagodili obliku cilindara, karike moraju cijelom svojom površinom dodirivati stjenke cilindara, a za to im treba dovoljno jak pritisak plinova izgaranja. Druga teorija je od strane «American & Import Engines».
uhodavanje motora- ili razrada I tako se iz Amerike oslanja samo na karike, zanemarujući pritom sve ostale dijelove motora koji trebaju uhodavanje. Po njemu, tri su dobra načina razrade motora: 1. na stolu za mjerenje snage motora ; 2. na cesti (kako mi većinom radimo) ; 3. na stazi. Na stolu za mjerenje snage za razradu se koristi četvrta brzina. Sam proces sastoji se od tri dijela. Svaki dio identičan je kao da se na stolu mjeri snaga motora, ali se koristi samo određeno područje broja okretaja. Tako je prvi dio razrade preporučen s 40-60% maksimalnih broja okretaja vašeg motocikla. Rade se tri mjerenja. Nakon toga se preporuča hlađenje motora od petnaestak minuta. Drugi dio se također sastoji od tri mjerenja, ali se koristi 40-80% maksimalnih broja okretaja vašeg motora. Također petnaestak minuta pauze za vašeg novog ljubimca. Treći dio od tri mjerenja koristi 30-100% maksimalnih broja okretaja vašeg motora. Važno je napomenuti, da kod ovakve razrade ne koristite kočnicu stola za usporavanje motora, nego pustite motor da sam uspori svoj rad. Dok tako , vakuum koji se stvara u cilindrima, povući će i dio ulja i zato će vam motor malo dimiti kod oduzimanja gasa, ali to će nestati do kraja razrade. Vrlo važno je, naglašava «Motoman», između svakog od tri dijela uhodavanja, pustiti motor da se hladi, jer većina stolova za mjerenje snage nema dovoljno jake ventilatore za hlađenje. Znači, moglo bi se desiti da se motor pregrije, već nakon prvog dijela razrade na stolu. Uhodavanje na cesti, u normalnom prometu, malo je manje agresivno. Zbog ograničenja brzine, dovoljno je koristiti drugu, treću i četvrtu brzinu i snažno ubrzavati u njima, pazeći naravno pritom, da se ne ogriješimo o zakonska ograničenja(?). Dovoljno je snažno ubrzavati i onda oduzimati gas i kočiti motorom. Naravno, pritom ne čekati da motor postigne maksimalni broj okretaja. Kod uhodavanja na cesti, preporučuje izbjegavanje gradskog prometa ili autoput. Međugradske ceste s dosta zavoja, kao stvorene su za ubrzavanja i kočenja motorom, te za čestu promjenu brzina. Česta i jaka ubrzavanja i kočenja motorom, jednako su bitna za dobro uhodavanje motora. Razrada na stazi najlakši je i najprirodniji okoliš za razradu motora, po teoriji «Motomana». Nakon prvog kruga za zagrijavanje guma, treba svratiti u box, ugasiti motor i provjeriti tekućine u motoru i eventualna propuštanja. Nakon toga, raditi normalne petnaestominutne treninge. Pritom valja paziti na temperaturu rashladnog medija ili ulja. Prije svakog od tri načina razrade, potrebno je dobro zagrijati motor, tako da opterećenja motora budu pri radnoj temperaturi. Nadalje, «amer» tvrdi, ukoliko nešto s tolerancijama i materijalom izrade samog motora ne valja, saznat ćemo to dovoljno rano. Bez obzira na to, koliko opterećivali motor pri uhodavanju. «Motoman» pita:>Koji je najčešći razlog problema s motorom?> Naravno, njegov odgovor je da je do kvara došlo, jer motor nije bio na radnoj temperaturi. Uvijek prije punog opterećenja, motor treba dobro i kompletno zagrijati. Drugi najčešći razlog kvarova motora je lagano uhodavanje (razrada) motora. Zašto? Jer laganom razradom, karike nikada ne naliježu svojom cijelom površinom po stjenkama cilindra...a kad ne brtve dobro, jedan dio ispušnih plinova zagađuje ulje motora kiselinama i ostalim opasnim česticama, štetnima po motor. Treći najčešći razlog kvarova na motoru je - nepravovremena promjena ulja. Savjet je, da se prvi puta ulje promjeni nakon tridesetak kilometara. Jer se u tom periodu najviše sitnih čestica metala sa stjenki klizajućih površina. Razrada motora se ne radi sa sintetičkim uljem. Jer najveći dio posla razrade(oko 80%), obavi se u prvih sat vremena razrade motora. Ostalih 20% traži više vremena. Sintetsko ulje zbog svoje kvalitete nije za razradu. I zupčanici mjenjača zahtijevaju razradu, ali ne i posebnu pažnju. Njima ne smetaju brojevi okretaja, ni visoki ni niski. Glavni i leteći ležajevi podliježu razradi? «Motoman» kaže: I tako završava kratka škola razrade «amera», zvanog «Motoman».
savjeti za razradu motora: Novi i reparirani motori zahtijevaju period razrade ili uhodavanja. Kod motocikala kažu, da ih treba voziti normalno, ali nikako ne jednolikim brojevima okretaja. Barem ne prvih 800 km. Preporučuju se brza i nagla ubrzanja, koja slijede kočenja motorom. U prvih 1500 km, ne preporuča se vožnja pod punim opterećenjem (suputnik ili prtljaga), ili kretanje na put. Kratka i nagla ubrzanja motora povećavaju pritisak karika na stjenke cilindara i pomažu im da sjednu kako treba. Usporenja motorom povećavaju vakuum u cilindrima i time zapravo poboljšavaju podmazivanje klipa i ostalih dijelova, jer ulje. Ulje treba promijeniti između 800 i 1500 km, zajedno s filtrom ulja. Tijekom cijelog perioda razrade motora treba imati na umu : kontrolirati razinu tekućina. To je isključivo obaveza i odgovornost samog vozača. I naravno, brinuti se da je motor pravilno podešen tijekom cijelog svog životnog vijeka. Kratko i jednostavno. Skoro kao i u svakom uputstvu za upotrebu, koje dobijete uz novi motocikl.
Naše mišljenje o razradi: Teško je savjetovati kako da razradite motor. Jedan naš prijatelj i serviser motocikala kratko i jasno je rekao: <...pa valjda tvornica ipak najbolje zna kaj napiše o razradi u uputstvu za upotrebu. Ipak, daju i dvije godine garancije za taj motor.> Moje osobno iskustvo na strani je tvorničkog uputstva. Toga sam se držao i pri razradi novog motocikla 1998. godine. Samo smo malo eksperimentirali s promjenama ulja. Prvi puta smo ga promijenili nakon samo 20 minuta rada (i filter), drugi puta na 800 km ( i opet filter). Treći puta, na divovskih 2000 km. A onda po uputstvu na 6000 km i dalje svakih 6000. Sa prijeđenih 40.000 km, još je u punoj snazi. I u razgovoru s ljudima, kojima se posao vrti oko novih automobila i motora, dobio sam slične odgovore. Uglavnom ni previše, ali ni premalo gasa. I nikako ne jednolična vožnja, konstantno ubrzavanje i usporavanje, promjena brzina... Pokušat ćemo od ovlaštenih i poznatih nam servisera dobiti njihovo mišljenje o razradi motocikla. I naravno, upoznati vas s tim rezultatima. Svakako najzanimljivije retoričko pitanje postavio mi je doktor nauka s odjela termodinamike Strojarskog fakulteta u Zagrebu: .
E sad je i meni dosta. Ja ću svoj motor razraditi po tvorničkim uputstvima. I naravno, dopunit ću razradu nekim meni zanimljivim detaljima iz ovog teksta.
Bandit, MK "Motori"
|
0 komentara:
Objavi komentar
Pretplatite se na Objavi komentare [Atom]
<< Početna stranica